سلام بر تو ای رازی!

وبلاگ پرسنل ، محققان و بازنشستگان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

درباره من
سید محمود میرافضلی
نقاشیهای دیواری موسسه رازی: باید از میان شما، جمعى دعوت به نیکى، و امر به معروف و نهى از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند(آل عمران-104).این وبلاگ توسط این جانب سید محمود میرافضلی ، به منظور ایجاد محیطی مناسب برای بحث و بررسی وضعیت تحولات علم و فناوری و بالاخص موضوعات مرتبط با موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تاسیس شده است. این وبلاگ ، به هیچ وجه سیاسی نیست و بر اساس مقررات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برپا شده است و مسئولیت مطالب کلا بر عهده اینجانب است. رعایت ادب و انصاف در بیان مطالب و نقطه نظرات یک وِیژگی ممتاز محققین و پرسنل موسسه رازی است و امیدواریم همکاران گرامی بنده این خصلت نیکوی خود را به بهترین وجه نمایش دهند.
نویسنده: سید محمود میرافضلی
تاریخ: یکشنبه ٩ بهمن ۱۳٩٠

موسسه رازی در ماههای اخیر گامهای بلندی را در خصوص موضوع علم سنجی scientometrics برداشته و انشاء الله به زودی کمیته علم سنجی موسسه رازی فعال خواهد شد. فعالیتهای این کمیته مستقیما در جهت شرکت موثر موسسه رازی در رتبه بنئی های جهانی و کسب افتخارات ملی و بین المللی و افزایش بهره وری محققین موسسه رازی است. به این بهانه توجه شما را به خبری که اخیرا در خصوص مشکلات موجود در علم سنجی جلب می کنم:

بنابر گفته‌های دکتر مهراد، سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام، تعداد ۱۵۵ دانشگاه و موسسه آموزش عالی کشور، همکاری لازم را با این پایگاه، در زمینه رتبه‌بندی و ارزیابی تولیدات علمی این مؤسسات و دانشگاه‌ها، نداشته‌اند. بر این اساس، در حالی آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، در فروردین ماه سال آینده (۱۳۹۱) منتشر خواهد شد که این تعداد از دانشگاه‌ها (که حجم آن‌ها بسیار زیاد است)، سهمی در این رتبه‌بندی علمی و ملی نخواهند داشت. از این تعداد، ۴ دانشگاه جزو مراکزی به شمار می‌روند که ظاهراً به لحاظ علمی تأثیرگذار و معتبر هستند. مابقی، بنابر خبر منتشر شده، جزو واحدهای دانشگاهی کوچک به شمار می‌روند. این که چرا این دانشگاه‌ها، تمایلی به شرکت در این ارزیابی و رتبه‌بندی ندارند، ممکن است ناشی از علت‌ها و مسائل مختلف باشد، من فکر می‌کنم برخی از مهم‌ترین علل این مسئله موارد زیر باشند:


عدم نهادینه شدن فرهنگ علم‌سنجی بومی در این مراکز: بعید می‌دانم اساتید و متولیان این دانشگاه‌ها در دست‌کم، دو سه سال اخیر، چیزی از ISI نشنیده باشند. اما آیا به آن اندازه‌ای که ارسال مقاله برای نشریات نمایه شده در ISI برای اساتید و دانشگاه‌ها، نهادینه شده، فرهنگ پذیرش ISC به عنوان یک نهاد ملی و معتبر در زمینه رتبه‌بندی، سنجش و امتیازدهی علمی به افراد و مؤسسات هم نهادینه شده است یا خیر؟

- کم ارزش تلقی کردن رتبه‌بندی: برای این که بدانیم دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و آموزشی خارج از کشور (منظور کشورهای پیشرفته و توسعه یافته است) تا چه حد برای رتبه‌بندی‌هایی از این دست اهمیت قائل می‌شوند، کافی است صفحات وب‌گاه آن دانشگاه‌ها را گاهی اوقات مرور کنیم. دانشگاه‌هایی که جایگاه‌های خوب و برتری در این رتبه‌بندی‌ها کسب می‌کنند، با استفاده از این موقعیت، نسبت به جذب دانشجویان و اساتید نخبه و برتر علمی، دریافت بودجه‌ها و کمک‌های پژوهشی از مراکز صنعتی، دولتی و خصوصی و انعقاد قراردادهای کلان صنعتی و پژوهشی مبادرت می‌ورزند. اصولاً در این کشورها، نه فقط رتبه‌بندی‌های دانشگاهی، که اصولاً هر نوع رتبه‌بندی، به ابزاری برای رقابت (در همه عرصه‌ها) مبدل شده است. البته دانشگاه‌های مهم و مطرح کشور خودمان، از هر موقعیتی برای معرفی رتبه و جایگاه علمی خود در این زمینه استفاده می‌کنند. برای مثال، دانشگاه تهران و شریف، هر از گاهی، اخبار مربوط به وضعیت خود را در میان رتبه‌بندی‌های علمی و مطرح جهانی، منتشر می‌کنند.

- فقدان وجودی مراکزی خاص و دارای نیروی متخصص، برای فعالیت در زمینه امور مربوط به علم‌سنجی: یکی از مهم‌ترین اهداف تاسیس گرایش علم‌سنجی در مقطع کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، پرورش متخصصان علم‌سنجی برای فعالیت در مراکز علمی و دانشگاهی کشور است. می‌بایست در همه دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و پژوهشی کشور، مراکز و واحدهای علم‌سنجی ایجاد شود تا متخصصان علم‌سنجی در این مراکز مشغول به فعالیت شده و دائما تولیدات و خروجی‌های این مراکز را رصد، ارزیابی و رتبه‌بندی کنند و اصولاً، سکان علم‌سنجی در این مراکز، بایستی در دستان متخصصان علم‌سنجی باشد. برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مهم در کشور، دارای مراکزی تحت عناوین مختلف نظیر «واحد علم‌سنجی»، «مرکز علم‌سنجی» یا «گروه علم‌سنجی» هستند که مشخص نیست افرادی که در این مراکز، تحت عنوان «کارشناس علم‌سنجی» فعالیت می‌کنند، تا چه میزان با بنیان، ابعاد، ابزارها، اهداف و کارکردهای این مفهوم آشنایی دارند. بعید می‌دانم مراکزی که تمایلی برای شرکت در رتبه‌بندی ISC از خود نشان نداده‌اند، اساساً دارای چنین مرکزی باشند.


برچسب ها
دوستان
ابزارک های وبلاگ