سلام بر تو ای رازی

وبلاگ پرسنل ، محققان و بازنشستگان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

درباره من
سید محمود میرافضلی
نقاشیهای دیواری موسسه رازی: باید از میان شما، جمعى دعوت به نیکى، و امر به معروف و نهى از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند(آل عمران-104).این وبلاگ توسط این جانب سید محمود میرافضلی ، به منظور ایجاد محیطی مناسب برای بحث و بررسی وضعیت تحولات علم و فناوری و بالاخص موضوعات مرتبط با موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تاسیس شده است. این وبلاگ ، به هیچ وجه سیاسی نیست و بر اساس مقررات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برپا شده است و مسئولیت مطالب کلا بر عهده اینجانب است. رعایت ادب و انصاف در بیان مطالب و نقطه نظرات یک وِیژگی ممتاز محققین و پرسنل موسسه رازی است و امیدواریم همکاران گرامی بنده این خصلت نیکوی خود را به بهترین وجه نمایش دهند.

اباصلت هروی گفت امام رضا(ع) فرمودند: ...خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را احیا کند. از او پرسیدم چگونه امرتان را احیا کند؟ فرمودند: علوم ما را فرا گیرد و به مردم تعلیم دهد زیرا اگر مردم از محاسن و نیکویی های سخن ما آگاه گردند از ما پیروی می کنند.(شیخ صدوق،عیون اخبار الرضا، ص 171). فارغ از هرگونه تعصب می گویم که در میان جمیع کتب مدیریت و شیوه نامه های اداره سازمان که در بیست سال گذشته خوانده ام بهتر و جامعتر از سنن پیامبر(ص) و خاندان پاک امیر المومنین(ع) در برپایی یک حکومت و اداره یک سازمان ندیده ام. از روایات معصومین استنباط می شود که بقای هر فرد یا سازمان  به میزان حقی است که در آن رعایت می شود و اینکه لفظ سازمان را به طور مطلق ذکر کردم مستقیما حامل این پیام بود که حتی سازمانهای بزرگ جهان نیز امروزه  اگر بنای جاودانگی و حیات همیشگی دارند باید به سوی سنت و گفتار پاک این بزرگان روی بیاورند. افسوس که وقتی این جملات را برخی می خوانند روی از هم کشیده و با لبخندی تلخ زیر لب زمزمه می کنند پس چرا تاکنون در این سی سال انقلاب اینگونه نشده است؟ به عنوان مثال چرا در این موسسه رازی ما هر روز به سمت عقب می رویم؟ برای پاسخ به این سوال بر آن شدم تا با سلسله مقالاتی نشان دهم که در زمانهای گذشته  ما از سنتهای پاک ائمه اطهار (ع) دور شده ایم و سخنان آنها را به سویی نهاده ایم و به همین دلایل از مسیر عزت دور شده ایم و اینکه اینک در این جایگاه نامناسب ملی و بین المللی قرار داریم تماما حاصل این فرار بزرگ از عزتهاست.


الف)کار به قصد عبادت: بگو من شما را به یک (حقیقت) واحد موعظه می کنم و آن این است که تنها یا دو نفری (یا در گروههای سازمان یافته) برای خدا بپاخیزید(سبا-4). کار در موسسه رازی یک عبادت است. آیات 2 تا 71 سوره ص داستان علم و دانش و کارهای تمدنی حضرت داود (ع)را گزارش می کند و یا آیات ۶۱ تا ۴۴ سوره نمل و ۱۸ و ۲۸ سوره انبیا به تلاش حضرت سلیمان برای آبادانی کشور و زمین از راه بهره گیری حتی از جنی ها برای ساختمان سازی و صنایع نظامی و ریخت گری و شیشه سازی اشاره می کند و این گونه دانش ها و اعمال را عبادت محض می شمارد؛ زیرا بر پایه ماموریت بشر و وظیفه خلافت الهی در زمین انجام می شده است. با این استناد ، موسسه رازی یک سازمان عام المنفعه و صد در صد خدماتی است  در این سازمان معظم همه برای خدمت به خلق خدا به فعالیت مشغولند و با این حساب ، کار در آن عبادت است.  نخستین قانون فراموش شده در رازی خدمت برای خدا و خلقش به نیت عبادت بوده است. على علیه السلام مى فرماید: کار و دانش و خشم و گرفتن و نگرفتن و سخن و سکوت خود را، خالص ‍ براى خدا گردان.  حال این سوال مطرح است که آیا هجوم برخی شبه رجال به سوی مسندها در سالیان اخیر به قصد عبادت بوده است؟ قطعا خیر. برخی در این سازمان معظم، عبادت را فراموش و به تبعیت هوی و هوس و برای رنگین ساختن رزومه شغلی خود و کسب مفاخر دنیوی و به منزله پله ای برای مناصب بالاتر به سوی مسندهای رازی  خیز برداشته و  می دارند و این می شود که صحنه عبادت به میدانی برای اشباع خواهشهای نفسانی تبدیل می شود.

ب) مشورت در امور: ...و شاورهم فی الامر...: و در کارها با مردم مشورت کن(آل عمران- 159) اسلام مشورت در امور را بر همه مسلمانان و حتی پیامبر(ص) واجب کرده است. از حضرت رسول(ص) نقل شده است که فرمود: "مَن اعجب برأیه ضلَّ و مَن استغنی بعقله ذل؛ هر کس به رأی خود غرّه شد، گمراه شود و هر کس به عقل خود اکتفا کرد و از عقل دیگری کمک نگرفت، ذلیل شود. (کنز الفوائد، ج‏1، ص‏200)  و امام علی(ع9 فرمودند:...به رأی خود مستبد مباش که هر کس به رأی خود مستبد شد، هلاک گردید(شرح غررالحکم، ج‏6، ص‏10311) . انتخاب استراتژی ها و راهبردها، اخذ تصمیم در امورات مهم و حیاتی، انتخاب معاونان و مدیران میانی و بسیاری از دیگر امور در سالهای گذشته بدون توجه به اصل مشورت بوده و اینکار صدمات جبران ناپذیری را بر موسسه وارد ساخته و اگر به این اصل الهی برنگردیم باز هم از این سوراخ به شدت گزیده خواهیم شد.

ج) انتخاب دقیق مشاوران: این بند را برای تکمیل بند قبلی آوردم زیرا همه مدیران حتی دیکتاتورها خود را تا حدی مقید به اصل مشورت می دانند و وقتی آنها را به عدم مشورت سرزنش کمی کنیم آن را رد می کنند و کارهای خود را بر پایه مشورت می دانند. مرحوم سبزواری با بررسی دقیق تعداد زیادی از آیات و روایات چند ملاک صحیح را برای انتخاب مشاوران معرفی می کند  و می نویسد:

( و باید که مدیران و رهبران)در هر کار با :

1- با اهل وقوف آن کار مشورت نمایند؛ "اهل وقوف" در اصطلاح سبزواری، کسانی هستند که امروزه با عنوان متخصص از آنها یاد می‏شود. مثالهایی که سبزواری آورده است، این مطالب را تأیید می‏کند: "مثلاً اگر مشاورت در امور حرب و صلح و سرانجام لشگر باشد، باید که مستشار کسی باشد که بر قواعد و قوانین حروب اطلاع داشته باشد و کمیت و کیفیت لشکر خود و لشکر بیگانه را بداند و ...".

2. باید که مستشار صاحب رأی و عقل صحیح باشد.

3. روزگار دیده و محنت‏ کشیده و باتجربه باشد.

4. فرد اکمل در رشته خود باشد. این ویژگی با جایگاهی که سبزواری برای "اعلم" در هر دانشی قائل است، تطابق دارد. به نظر سبزواری "علم، شرط تفویض امور است."

5. پرهیز از مشورت با افراد جاهل، دشمن، حسود، ریاکننده، ترسو و تابعان هوا وهوس(روضةالانوار عباسی، قسم دوم، باب چهارم، فصل اول)

امام علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر می نویسد:..افراد حق گو را به خود نزدیک کن، از میان خواص خود کسى را به خود نزدیک تر کن که در حق گویى - گر چه گفتار حق تلخ است - صراحت لهجه داشته باشد..

یک سوال مهم در اینجا آن است که مشاوران مدیران ما در زمانها و اعصار گذشته چه کسانی بوده اند و آیا این قواعد رعایت شده است؟

د)انتخاب دقیق و صحیح کارگزاران: قرآن و سنت پیامبر(ص) به شدت بر انتخاب اصلح ترین کارگزاران برای مناصب حکومتی  بر مبنای اصل آموزش و امتحان قبلی، اصل توجه به سوابق قبلی و اصل عضو سازی تاکید نموده(مدیریت از منظر کتاب و سنت – ص 178، این کتاب چند سال پیش توسط دفتر نمایندگی ولی فقیه در رازی در اختیار همگان قرار گرفت و ایکاش برخی آن را دقیقا می خواندند) و به نظر من در مدیریت اسلامی هیچ اصلی تا این حد مورد توجه قرار نگرفته است. علت توجه به انتخاب صالحترین و بهترین افراد برای مناصب نیز آن است که فقط بهترین افراد قادرند بهترین دستورالعملها را به بهترین شکل اجرا نمایند.  قرآن می فرماید: ... وَفَتَنَّاکَ فُتُونًا: و ای موسی ما تو را بارها آزمودیم (طه- 40) . امام علی(ع) به مالک اشتر می نویسد:... در کارهای کارگزارانت  بنگر و آنان را با آزمایش و امتحان به کار بگمار و از روی میل و استبداد آنان را به کاری وامدار زیرا استبداد و تسلیم تمایل شدن کانونی از شعبه های جور و خیانت است.

در جستجو به دنبال احادیث و نمونه های تاریخی در این باب به قدری حدیث و روایت وجود دارد که باور نکردنی است. از اینها که بگذریم در الزامات ایزو 2000-9001 نیز به موضوع معتبر سازی پرسنل توجه زیادی شده است و با اینحال شاهدیم که رئیس قبلی رازی ،مهندسی کار نیازموده که به اصول جی ام پی اشراف نداشته و از مشکلات فنی رازی اطلاع عمیقی ندارد را به سمت مدیر فنی رازی انتخاب می کند و  انتخابهایی دیگر از این جنس که هیچیک با آیات قران و سنت پاک پیامبر(ص) و امیرالمومنین سازگار نیست و چه آسیبهای شدیدی که از این جنس مدیران بر موسسه رازی وارد شده است.(پایان بخش اول)

[ یکشنبه ٢ امرداد ۱۳٩٠ ] [ ۸:٢٦ ‎ب.ظ ] [ سید محمود میرافضلی ]
برچسب ها
دوستان
ابزارک های وبلاگ