سلام بر تو ای رازی!

وبلاگ پرسنل ، محققان و بازنشستگان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

درباره من
سید محمود میرافضلی
نقاشیهای دیواری موسسه رازی: باید از میان شما، جمعى دعوت به نیکى، و امر به معروف و نهى از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند(آل عمران-104).این وبلاگ توسط این جانب سید محمود میرافضلی ، به منظور ایجاد محیطی مناسب برای بحث و بررسی وضعیت تحولات علم و فناوری و بالاخص موضوعات مرتبط با موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تاسیس شده است. این وبلاگ ، به هیچ وجه سیاسی نیست و بر اساس مقررات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برپا شده است و مسئولیت مطالب کلا بر عهده اینجانب است. رعایت ادب و انصاف در بیان مطالب و نقطه نظرات یک وِیژگی ممتاز محققین و پرسنل موسسه رازی است و امیدواریم همکاران گرامی بنده این خصلت نیکوی خود را به بهترین وجه نمایش دهند.
نویسنده: سید محمود میرافضلی
تاریخ: چهارشنبه ٢٦ امرداد ۱۳٩٠

شرکت مرتب در برنامه های ارزیابی موسسه رازی در وزارت بهداشت و نقش بسیار مثبتی که این ارزیابی ها بر نظام تحقیقاتی موسسه رازی و کسب امتیازات بهتر در سالهای اخیر گذاشته این فکر را ایجاد می کند که چقدر خوب است ما بتوانیم در یک ارزیابی مرتب و دامنه دار در کلاس جهانی شرکت کنیم به طوریکه نمرات کسب شده توسط ما بتواند با نمرات سازمانهای دیگر در آن سوی دنیا قابل مقایسه شود و از این راه بتوانیم نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسیم. خوشبختانه این فرصت طلایی با تلاش دانشگاه صنعتی شریف برای موسسه رازی و تمامی موسسات و سازمانهای ایرانی فراهم شده است.به نظر من شرکت در برنامه ارزیابی سازمانهای دانشی برتر ، یک فرصت بسیار خوب برای سازمانهای ایرانی برای وقوع یک سلسله تحولات سازمانی است. من امیدوارم دوستان عزیز در سیستم کیفیت و بخصوص جناب آقای دکتر طالب شوشتری به این نوشتار عنایت کرده و از این فرصت گرانبها نهایت بهره برداری را بنمایند:


هر سازمانی با شرکت در این ارزیابی یا ارزیابی های مشابه در کلاس جهانی، می تواند خود را به خوبی سنجیده و درک کند که تا چه حدی توانسته است اصول مدیریت دانش را در سازمان مستقر، نوآوری ها را در سازمان افزایش، از طریق آن سرمایه فکری سازمان را افزایش و خود را به تراز سازمانهای بزرگ جهان نزدیک سازد. قطعا شرکت در چنینی ارزشیابی های معتبری سبب تغییر در استراتژی های سازمانها و حرکت به سمت جایگاه بهتر در رتبه بندیهای بعدی خواهد بود و لذا فکر می کنم که هر سازمانی که بخواهد در آینده جایگاه خوبی داشته باشد نباید از این فرصتها غفلت کند. در متن زیر توجه شما را به نکاتی برگزیده از سخنرانی جناب آقای دکتر شفیع زاده،دبیر اجرایی نخستین دوره جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در ایران جلب می کنم. البته برای تقویت کلام ایشان، برخی کلمات و عبارات را به صورت هایپرلینک نمایش داده و یا اینکه اطلاعات دیگری را  با بهره گیری از سایتهای اطلاع رسانی اضافه نموده ام تا برای خوانندگان محترم مفیدتر باشد. امیدوارم که این نوشته مورد توجه خوانندگان محترم قرار گیرد:

 1-    نخستین بررسی ها برای تدوین معیارهای انتخاب برترین سازمان دانش محور در سال 1998،با بررسی  100 سازمان برتر جهان انجام و نهایتا نخستین معیارها انتخاب شدند.از آن موقع  تاکنون 13 بار در جهان و 11 بار در آسیا ارزیابی سازمان دانشی برتر (MAKE: Most Admired Knowledge Enterprise) توسط شبکه جهانی دانش (KNOW Network)  و به صورت سالیانه برگزار می‌شود و معیارهای ارزیابی نیز به طور مرتب ارتقا یافته اند،

2-    KNOW Network در صفحه ای از سایت خود نوشته است:.... The KNOW Network focuses exclusively on helping you identify, adopt, manage and improve specific Knowledge Best Practices, ranging from increasing your organization’s Intellectual Capital through Innovation to developing Social Networks to creating a Learning Organization. این عبارات به صراحت نتیجه نهایی تمامی این اقدامات را ایجاد سازمانی یادگیرنده می داند، سازمانی که بتواند در کوران تحولات جهانی با بهره گیری از آنچه که خود آموخته و آنچه که دیگران تجربه کرده اند، گلیم خود را از آب بیرون بکشد و بر جای خود باقی بماند،

3-    در اینجا منظور از مدیریت دانش ، مدیریت دانش های موجود در سازمان نیست بلکه اعمال مدیریت بر سازمان با نگاه دانش محور است،

4-     تمامی 500 سازمان بزرگ جهان با معرفی فورچون (500 سازمان برتر از دیدگاه فورچون ، لیست کامل این شرکتها در سال 2011) دارای نظام مدیریت دانش و سرمایه فکری هستند. این 500 سازمان هر کدام یک نفر در هیئت داوران میک دارند،

5-    در تحقیقات 13 سال اخیر میک با دانشگاههای زیادی تحقیق انجام داده است. بر اساس یکی از این تحقیقات،سازمانهای دانش محور از طریق پیاده سازی مدیریت دانش 400 تا 4700 درصد صرفه جویی و سودآوری داشته اند،

6-    هدف اصلی  از برگزاری این ارزیابی ، تبدیل مدیریت دانش از یک پدیده صرفا خوب به این است که دانش ها در سازمان مدیریت شوند، کنترل شوند، تا حدی که واجد ارزش ملموس شود پیاده شود، هدف گذاری مالی صورت گیرد و بر اساس آن سازمان به درآمدهای اقتصادی دست یابد. به عبارت دیگر هدف از این جایزه، علاوه بر تقدیر از سازمان‌های متعهد به پیاده‌سازی مدیریت دانش، معرفی آن دسته از سازمان‌هایی است که به کارآیی برجسته‌ای در حوزه تجربیات مدیریت دانش دست یافته‌اند.

7-    این ارزیابی دارای سه سطح ملی، قاره ای و جهانی است،

8-    میک در واقع جایزه نوآوری و سرمایه فکری هم هست . Google، Microsoft، IBM، Siemens، Toyota، General Electric، BP و ...سازمانهای برگزیده سالهای اخیر هستند،

این جایزه هر سال 20 تا سازمان بزرگ را معرفی می کند . برندگان جایزه MAKE در آسیا در سال 2010 (2010 Asian MAKE Winners) به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:

Enterprise Country

Eureka Forbes- India

Infosys Technologies- India

Korea Water Resources Corporation- South Korea

Larsen & Toubro – Engineering & Construction Division -India

LG Electronics- South Korea

MindTree Ltd.-India

Ove Arup & Partners Hong Kong Ltd. Hong Kong SAR,- China

POSCO-South Korea

Samsung SDS -South Korea

Singapore Armed Forces -Singapore

Tata Consultancy Services -India

Tata Steel -India

Toyota Motor Corporation- Japan

Unilever Indonesia -Indonesia

United Tractors- Indonesia

Wipro Technologies-India

9-    نیروهای دفاعی سنگاپور The Singapore Armed Forces (SAF)بهترین رتبه را در سال 2010 کسب کرده است. این سازمان بخشی از وزرات دفاع کشور سنگاپور تلقی شده، دارای 70 هزار کارمند و همچنین بودجه سالیانه ای بالغ بر 6.6 میلیارد دلار ( معادل 6 درصد GDP سنگاپور ) است.

10- تنها جایزه مرتبط با یک بنیاد جهانی در ایران جایزه میک است.EFQM با بنیاد جهانی مستقیما ارتباطی ندارد،

11- نماینده جایزه میک در ایران دانشگاه صنعتی شریف است.چشم انداز این دانشگاه خلق، انتشار و کاربرد دانش در ایران است

12- این جایزه در ایران در سطح تمامی سازمانهای آموزشی، پژوهشی، صنعتی، عمومی، خدماتی، مالی و اعتباری، نفت و گاز، فناوری اطلاعات و ... برگزار می شود. هر سطح داوران اختصاصی خودش را دارد،

13- در 8 حوزه، 8 سازمان برتر ایران معرفی می شود. سه سازمان برتر ایران در کل  وارد جایزه میک آسیایی می شوند.

14- سازمانهای چهارم به بعد هم ممکن است در شرایطی خاص وارد مرحله آسیایی شوند،

15- مزیتها:  1- شناساندن و آشکار سازی تجربیات در حوزه مدیریت دانش، 2- ترازیابی عملکرد واقعی سازمان در حوزه مدیریت دانش با یک معیار معتبر بین المللی . ما در اینجا چندان به دنبال سازمانهایی که مدیریت دانش دارند نیستیم بلکه می خواهیم بدانیم کدامیک از آنها واقعا مدیریت دانش را پیاده می کنند.GM سال 98 نرم افزاری برای مدیریت دانش هزینه کرد در حالی که تویوتا نرم افزاری نداشت و اصلا در این زمینه به طور ظاهر وارد نبود ولی در عمل به خوبی آنرا اجرا می کرد. به این ترتیب تویوتا به طور مرتب در  راس شرکتهای جهان بوده است. 3- انتقال تجارب سازمانهای موفق: مدیریت دانش، موضوعی پیچیده است و هنوز نتوانسته اند به یک استاندارد بین المللی برسند. هر سازمانی لباس مدیریت دانش خود را دارد و استاندارد دقیقی  در این خصوص وجود ندارد. تا 4 سال پیش 80 درصد و الان 70 درصد پروژه های مدیریت دانش با شکست همراه است. میک می گوید بهترین راهنما برای مدیریت دانش، استفاده از تجربیات و راههای موفق دیگران است لذا میک  تجارب 2000 سازمان جهانی را به هم متصل کرده تا از تجربیات هم استفاده کنند. این انتقال تجارب سبب صرفه جویی های زیادی می شود. میک در ایجاد ارتباطات بسیار فعال عمل می کند 4- جلب و حمایت مدیریت ارشد سازمان به موضوع مدیریت دانش و شرکت در یک ارزیابی بین المللی با توجه به سابقه و حضور شرکتهای بزرگ   5- شرکت در نشست چالشها و دستاوردهای مدیریت دانش در ایران  6-  شرکت در دو کارگاه آموزشی با حضور برندگان جایزه جهانی میک ، 7- میزان بازگشت سرمایه در برندگان  جایزه میک آسیا، 11.9 برابر میانگین 500 شرکت برتر دنیا به معرفی فورچون است..   8- شرکت در این ارزیابی امکان شرکت در جایزه سازمان دانشی برتر آسیا را فراهم می سازد.

16- معیارهای جایزه میک: 8 معیار دارد و هر یک 10 امتیاز دارد: توسعه توانمندی دانشکاران از طریق راهبری مدیریت ارشد، ایجاد فرهنگ دانش محوی در سازمان، ایجاد محیطی تعاملی برای تسهیم دانش، بیشینه سازی سرمایه فکری سازمان، خلق ارزش با کمک دانش ذینفعان، ایجاد یک سازمان یادگیرنده، ارائه خدمات، محصولات و راهکارهای مبتنی بر دانش، تبدیل دانش سازمانی به ارزش برای ذینفعان معیارهای مختلف این ارزیابی هستند.اینها 42 زیر معیار دارد و هر زیر معیار امتیاز خود را دارد،

17- ارکان جایزه میک: الف)شورای عالی راهبری جایزه میک: شامل متخصصانی از رشته های صنایع، مدیریت و کامپیوتر است. ریاست این شورا بر عهده آقای دکتر سعید سهراب‌پور رئیس سابق دانشگاه صنعتی صنعتی شریف در فاصله سال‌های 1376 تا 1389 و قائم مقام بنیاد ملی نخبگان است.این شورا وظیفه هماهنگی های برگزاری جایزه را دارد و در داوری ها نقش ندارد، ب)دبیر خانه جایزه  ، ج) کمیته داوران برگزاری جایزه: 70 داور از خبرگان صنعت و اساتید دانشگاه، این داوری های در سه مرحله انجام می شود. جمعا از دانشگاه فقط 3 تا 4 نفر حضور دارند. اسامی داوران محرمانه است و هر سال 50 درصد ترکیب آن تغییر می کند.

18- فرایند ارزیابی: در نخستین دوره ارزیابی جایزه میک در ایران، سخت ترین شیوه ارزیابی ها انتخاب شده است. مراحل این ارزیابی به شرح زیر است: 1- تکمیل فرمهای خود ارزیابی  2- ارزیابی اولیه که توسط  3 تا 5 نفر داور انجام می شود   3- رتبه بندی فرمها   4- ده سازمان اول مورد ویزیت قرار می گیرند   5- بقیه سازمانها حضورا در محل دانشگاه ارزیابی می شوند. داوران این با مرحله اول متفاوت است  6- رتبه بندی مجدد..امکان دارد که در مرحله دوم مجددا رتبه یک سازمان به زیر 10 تا برسد و لذا سایت شرکت ویزیت می شود   7- سازمانهای یک تا 5 وارد مرحله سوم می شوند که در روز برگزاری کنگره انجام می شود. مدیران این سازمانها، تجربیات خود را به مدت یک ساعت به شنوندگان سمینار منتقل می کنند و 70 داور نیز از اینها پرسش می کنند. این داوران مجددا به این 5 سازمان نمره می دهند و  نهایتا سه سازمان از میان اینها انتخاب می شوند. برندگان نهایی به سازمان میک جهانی معرفی می شوند تا در مسابقات آسیایی شرکت کنند. گواهی میک به همه سازمانهای تحت ارزیابی داده می شود گزارش ارزیابی هر سازمان پس از پایان ارزیابی ها به همراه توصیه های سازمان جهانی میک به هر شرکت به سازمانهای شرکت کننده منتقل  می شود.

19- برندگان در دی ماه 90 به میک آسیا معرفی می شوند

20- توصیه به داوران آن است که سازمانها با توجه به وضعیت خودشان سنجیده شوند. انتظار از سازمانی که 10 سال است به این میدان وارد شده بیش از یک سازمان تازه کار است. به این معیار، فاکتور پیچیدگی می گویند که غیر مستقیم توسط داوران ارزیابی می شود.

21- یک سازمان برای رسیدن به تمامی معیارهای مدیریت دانش در سطح اعلی حداقل ده سال وقت نیاز دارد.

22- میک یک راهنما برای توسعه سازمان است نه صرفا یک جایزه. با شرکت در این ارزیابی سازمانها می توانند از طریق اشتراک تجارب به موفقیتهای زیادتری دست یابند،

23- هزینه شرکت در این برنامه 5 تا 12 میلیون است. هزینه سازمانهای خیلی کوچک تا 3 میلیون کاهش می یابد. تعداد منابع انسانی و پراکندگی آنها یک معیار مهم است.

24- نحوه ثبت نام: با دبیرخانه تماس گرفته شود و دو معیار بالا ذکر شود تا هزینه به شما به همراه خدمات اعلام شود. فرم مربوطه به علاوه هزینه ثبت نام و ... ارسال و فورا فرم ارزیابی ارسال می شود.

25- اطلاعات بیشتر در خصوص این جایزه جهانی در وب‌سایتهای makeaward.sharif.ir  و http://www.makeaward.ir  موجود است.

 

برای مطالعه بیشتر:

در باره جایزه

ارکان برگزاری جایزه

اهداف

فرایند ارزیابی

پیوندهای مفید

تاریخهای مهم

راهنمای ثبت نام

سمینارهای آشنایی با جایزه

اخبار


برچسب ها
دوستان
ابزارک های وبلاگ