سلام بر تو ای رازی!

وبلاگ پرسنل ، محققان و بازنشستگان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

درباره من
سید محمود میرافضلی
نقاشیهای دیواری موسسه رازی: باید از میان شما، جمعى دعوت به نیکى، و امر به معروف و نهى از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند(آل عمران-104).این وبلاگ توسط این جانب سید محمود میرافضلی ، به منظور ایجاد محیطی مناسب برای بحث و بررسی وضعیت تحولات علم و فناوری و بالاخص موضوعات مرتبط با موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تاسیس شده است. این وبلاگ ، به هیچ وجه سیاسی نیست و بر اساس مقررات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برپا شده است و مسئولیت مطالب کلا بر عهده اینجانب است. رعایت ادب و انصاف در بیان مطالب و نقطه نظرات یک وِیژگی ممتاز محققین و پرسنل موسسه رازی است و امیدواریم همکاران گرامی بنده این خصلت نیکوی خود را به بهترین وجه نمایش دهند.
نویسنده: سید محمود میرافضلی
تاریخ: یکشنبه ٢٠ شهریور ۱۳٩٠

پیشرفت های علمی آموزشی کشور طی 32سال  اخیر

در طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی فقط 223  مرکز آموزش عالی درکشور فعالیت داشت که این رقم با رشدی چشمگیر درسال 83 به 1300  واحد و درسال 87 به 2158 واحد آموزش عالی رسیده است.

تعداد کل اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در  رتبه های علمی استاد،دانشیار، استادیار و مربی درسال تحصیلی 58-57 تعداد5580 نفر  بوده است که این تعداد درسال83 به 40/000نفر و از سال 84 با  رشدی قابل توجه به 000/58 نفر عضو هیئت علمی رسیده است .


جذب دانشجو در مراکز آموزش عالی و در مقاطع مختلف تحصیلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد عنایت جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. براین اساس، درحالی که تعداد کل پذیرفته شدگان سال 1357، 800/56 نفر بود، این رقم درسال 1383 به 785/668 نفر و در سال 87 این تعداد با دو  برابر افزایش به 060/307/1 نفر رسید.

درسال 1357 تعداد پذیرفته شدگان دوره کارشناسی ارشد و دوره دکتری به ترتیب 4740 و 360 نفر بود(آمار مذکور با درنظر گرفتن تعداد دانشجویان علوم پزشکی در سال 57 می باشد که درحال حاضر جدا از آمارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد توجه قرار می گیرد) . این تعداد برای مقطع کارشناسی ارشد در سال های 83 و 87 به ترتیب برابر با 795/25 و 000/58 نفر و این تعداد برای  پذیرفته شدگان دوره دکتری تخصصی در سال های 83 و 87 به ترتیب به بیش از 2490 و 5500  نفر رسیده است.

جمعیت دانشجویی کشور شامل دانشجویان مقاطع مختلف در مراکز آموزش عالی می باشد که تعداد آنان از 176000 نفر درسال 1357 به  375/165/2نفر درسال 83  افزایش یافته و درسال جاری با رشدی  بیش از 50 درصد در مقایسه با سال 1383، به 000/572/3 نفر رسیده است.

گفتنی است سال تحصیلی (89-88) ظرفیت پذیرش  دانشجو درکشور 000/500/1 نفر خواهد بود درحالیکه تعداد داوطلبان متقاضی ورود به  مراکز آموزش عالی 000/250/1 نفر هستند که نشان دهنده پیشی گرفتن ظرفیت آموزش عالی  در مقایسه با تعداد افراد متقاضی ورود به  دانشگاه هاست.

تعداد مقالات علمی- پژوهشی کشور تا سال  1357 در مجلات معتبر ISIکمتر از 500 مقاله بود. درحالیکه این  روند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  بویژه در طی چند ساله به صورت چشمگیری افزایش  یافته است، بطوری که در سال 1383، تعداد مقالات علمی- پژوهشی به 3850 مقاله رسید.
این روند رشد از سال 1384 شتاب زیادی به خود گرفته و تعداد آنها به بیش از 13500  مقاله رسیده است. مجموع تعداد مدارک علمی نمایه شده ایران در دوره 10 ماهه‌ سال
2010 میلادی، به 16 هزار و 48 عنوان رسیده است( به نقل از سایت ثبت مقالات
علمی WOS).

در بخش ارتباط با صنعت در سال 1357 کار  قابل ملاحظه ای انجام نشده ، اما آمارها نشان از رشد فزاینده در بعد از پیروزی  انقلاب اسلامی دارد . دانشگاه ها در این بخش توانسته اند ضمن عقد قرارداد، ارتباط و  تعامل خوبی با بخش صنعتی کشور برقرار کنند. مبلغ قراردادهای پژوهشی دانشگاه ها در  سال 83 برابر با 753 میلیارد ریال و در سال 1386 قریب به 2420میلیارد ریال بوده  است. پیش بینی می شود این رقم در پایان سال جاری به 5000 میلیارد ریال برسد. تعداد  انجمن های علمی در طلیعه پیروزی انقلاب اسلامی بالغ بر 78 عدد بود که هم اکنون این  تعداد به 195 انجمن رسیده است. انجمن های علمی از نظر سازمانی و تشکیلاتی مستقل  بوده و وابسته به دولت نیستند و براساس اساسنامه و بوسیله مدیران منتخب اعضای خود  اداره  می شوند. قطب های علمی کشور نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار  قرار گرفته و تشکیل شدند. حرکت در مرزهای دانش و فناوری، پرهیز از موازی کاری و  همکاری فرا دانشگاهی از اهداف ایجاد قطب های علمی می باشد. هم اکنون 110 قطب علمی  در کشور دارای مجوز بوده و مشغول فعالیت هستند..

معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات  وفناوری در راستای انجام ماموریت ها و نیل به اهداف پیش بینی شده از طریق ایجاد و  توسعه زیرساخت های لازم به منظور حمایت از دستاوردهای فناوری کارآفرینان جوان،  تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی- فناوری، تقویت جایگاه بخش خصوصی در تولید محصولات و  خدمات فناوری قابل عرضه به بازارهای ملی و  بین المللی و کمک به تسریع فرایند شکل  گرفت. از اینرو، برای تکمیل چرخه آموزش عالی کشور، نهاد سازی در فناوری در غالب  پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری مورد توجه قرار گرفت. اولین اقدامات در این راستا  به سال 1376 با صدور مجوز و احداث شهرک علمی- تحقیقاتی اصفهان برمی گردد که با سرعت  رفتن صدور مجوز برای این واحدهای فناوری، تعداد پارک های علم و فناوری کشور به 13  پارک، مراکز رشد علم و فناوری به 38 مرکز، واحدهای فناور مستقر به 575 واحد و تعداد دانشگران شاغل به 2717 نفر در سال 1383 افزایش پیدا کرد. این روند با اقدامات چشمگیر دولت نهم و با شعار «هر استان یک پارک علم و فناوری» به 22 پارک علم و  فناوری، 76 مرکز رشد واحدهای فناور، 1395 واحد فناوری و 11451 دانشگر شاغل منجر شده  است. روند اختراعات ثبت شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سیر صعودی را نشان می دهد.
قبل از انقلاب اسلامی از سال 42 تا 57 تنها 841 مورد اختراع ثبت شده بود که در  فاصله زمانی 57 تا 83 تعداد اختراعات ثبت شده به 4640 مورد رسیده است و از سال 84  تاکنون نیز حدود 20000 اختراع ثبت شده است که نشان دهنده روند شتابان تحولات علمی و  فناوری در کشور هست.

کل فضاهای کالبد  و توسعه ای دانشگاه ها در سال 1357صرفا حدود 000/127 مترمربع بوده، در سال 83 این میزان به بیش از  000/000/6 مترمربع رسیده است. با تلاش های چشمگیر دولت نهم این فضاهای دانشگاهی به  بیش از 000/740/7 مترمربع افزایش یافته است.

موسسه ساینس متریکس با تاکید بر اینکه نرخ  رشد تولیدات علمی ایران بیش از هر کشور دیگری در جهان است، نوشت: سال 2010 را باید  "سال ایران" نامید، نه "سال ببر" چینی‌ها. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی  ساینس‌متریکس که با بررسی آمارهای 30 سال اخیر هر کشور به دست آمده، در منطقه  خاورمیانه تنها ایران است که بیشترین نرخ تولیدات علمی را داشته‌اند، نرخ رشد ترکیه  .5 برابر و ایران11برابر بیشتر از متوسط دیگر کشورهای جهان بوده است.

ساینس‌متریکس در بخش پایانی گزارش خود به  مقوله تاثیر سیاست‌ بر تحولات علمی کشورها پرداخته و می‌نویسد: مسائل سیاسی و  سیاست‌های علمی تاثیر عمیقی بر سیستم علمی کشورها داشته است، بطوریکه رشد نجومی  ایران را می‌توان در نتیجه واکنش این کشور به تحریم آن در زمان جنگ با عراق از سوی  کشورهای غربی  انست. در حقیقت در آن زمان بسیاری از کشورها از عراق حمایت کردند و  موجب شدند تا ایران در راستای توسعه علمی خود کوشش زیادی کند.

بر اساس گزارش توسعه انسانی سال 2010 سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران که سال2009 رتبه 88 را از نظر شاخص توسعه انسانی  (HDI) در بین 182 کشور دنیا کسب کرده بود، در گزارش 2010 با 18 پله صعود در جایگاه 70 جهان بین 194 کشور قرار گرفته است وبرای اولین بار در بین  کشورهای با توسعه انسانی بالا قرار گرفت. در گزارش سال 2010 ایران از نظر توسعه انسانی در رتبه ای بالاتر از کشورهایی چون برزیل، گرجستان، اردن، ترکیه، ترکمنستان،  چین، تایلند، فیلیپین، مصر، ازبکستان، اندونزی، آفریقای جنوبی، سوریه، عمان، هند و  لبنان قرار گرفته است.


برچسب ها
دوستان
ابزارک های وبلاگ