سلام بر تو ای رازی!

وبلاگ پرسنل ، محققان و بازنشستگان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

درباره من
سید محمود میرافضلی
نقاشیهای دیواری موسسه رازی: باید از میان شما، جمعى دعوت به نیکى، و امر به معروف و نهى از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند(آل عمران-104).این وبلاگ توسط این جانب سید محمود میرافضلی ، به منظور ایجاد محیطی مناسب برای بحث و بررسی وضعیت تحولات علم و فناوری و بالاخص موضوعات مرتبط با موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تاسیس شده است. این وبلاگ ، به هیچ وجه سیاسی نیست و بر اساس مقررات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برپا شده است و مسئولیت مطالب کلا بر عهده اینجانب است. رعایت ادب و انصاف در بیان مطالب و نقطه نظرات یک وِیژگی ممتاز محققین و پرسنل موسسه رازی است و امیدواریم همکاران گرامی بنده این خصلت نیکوی خود را به بهترین وجه نمایش دهند.
نویسنده: سید محمود میرافضلی
تاریخ: یکشنبه ٢٢ آبان ۱۳٩٠

 رتبه بندی سالیانه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی توسط مراجع مختلف محرک بسیار خوبی برای این مراکز علمی برای توسعه دیدگاه خود نسبت به شاخصهای علم سنجی ، معماری های دقیقتر در ساختار سازمانی و مهندسی فرایندها و دست آخر تغییر دستورالعملها به منظور کسب جایگاه بهتر محسوب می شود. در این مقاله سعی می شود تا اشاره کنیم به معیارهای مورد استفاده در رتبه بندیهای جهانی. موسسه رازی باید سعی کند در این رتبه بندیهای شرکت و سعی نماید شاخصهای علم سنجی خود را بهبود بخشد.


محوریت مقاله: در تمامی رتبه بندیهای جهانی، مهمترین محور بی تردید مقالات هستند. هر چه تعداد مقالات یک دانشگاه بیشتر و شاخصهای مربوطه از قبیل شاخص تاثیر Impact factor یا شاخص اچ H Index   مقالات یک مرکز بیشتر و بهره وری محققین آن سازمان بیشتر باشد رتبه آن دانشگاه بهتر می شود. کسانی که رتبه بندیها را طراحی کرده اند یک پیش بینی نیز برای اینده داشته اند.آمریکاییها و انگلیسیها برای حفظ سیطره خود تا یکصد سال بعد، موضوع اخذ جوایز نوبل یا فیلد را نیز در این شاخصها پیش بینی کرده اند و با توجه به اینکه بیش از 50 درصد برندگان نوبل در جهان آمریکایی هستند یا در موسسات آمریکایی مشغول به کار هستند لذا همواره این امتیاز مثبت به عنوان معیاری برای برتری دائمی در اختیار آنها خواهد بود. در این میان تنهاچیزی که می تواند این برتری دائمی را مخدوش کند تعداد و کیفیت مقالات است و لذا در این عرصه تلاش زیادی در حال انجام است.

الف) معیارهای رتبه بندی تایمز هایر معروف به QS:

این رتبه بندی یکی از مشهورترین رتبه بندیهای دانشگاههای جهان محسوب می شود و چندی پیش در همین وبلاگ اشاره ای به آخرین نتایج رتبه بندی انجام شده توسط این مرکز نمودیم. مراکز تحقیقاتی همچون موسسه رازی در این رتبه بندیها مد نظر قرار نمی گیرند ولی به هر حال توجه به معیارهای این رتبه بندی جالب است:

 

 ب) معیارهای رتبه بندی شانگهای معروف به THES:

این رتبه بندی به تدریج در حال جلب توجه هر چه بیشتر در سطح جهان است. چینی ها که ادعا می کردند رتبه بندی تایمز هایر سیاسی است با ابداع این رتبه بندی و درک جایگاه واقعی خود دست از جر زنی های علمی !!! برداشته و معیارهای رقابت در کلاس جهانی را پذیرفتند. ما نیز باید به این درک کامل برسیم که معیارهای رقابت در کلاس جهانی همین معیارهای رایجی است که توسط اکثریت کشورها مورد توجه و تاکید قرار گرفته و دست از طراحی معیارهایی که در این رتبه بندیهای اهمیتی ندارد برداریم. هر دانشگاه، سازمان و مرکز تحقیقاتی که می خواهد به جایگاه واقعی خود در عرصه جهانی پی ببرد باید این معیارهای جهانی را بپذیرد و در همی راستا تلاش کند.

یک معیار مهم در رتبه بندی شانگهای ، نظرات نخبگان و متخصصین برجسته جهان در خصوص بهترین دانشگاههاست(Peer view) که البته در رتبه بندی تایمز هایر نیز مد نظر قرار گرفته است.

 

 ج)معیارهای رتبه بندی وبومتریک:تنها رتبه بندی جهانی که موسسه رازی می تواند به عنوان یک مرکز تحقیقاتی در آن مورد ارزیابی قرار گیرد  همین رتبه بندی وبومتریک است که سالیانه توسط یک موسسه اسپانیایی صورت می گیرد . مهمترین معیارهای رتبه بندی در این شیوه عبارتند از مقالات و جایزه نوبل. نکته مهم آنکه نظر سنجی از نخبگان در این رتبه بندی معیار رتبه بندی به حساب نمی آید.

 

د) گزارشات عملکرد تحقیق و توسعه: تمامی کشورهای جهان به طور مرتب توسط سازمانهای جهانی مثل بانک جهانی یا مرکز توسعه هزاره از نظر عملکرد تحقیق و توسعه مورد ارزیابی قرار می گیرند.مهمترین معیارهای ارزیابی در این بررسی ها عبارتند از مقالات، پتنت و ثبت اختراعات، برند و آرمهای تجاری، تعداد محققین تمام وقت و تکنیسینهای پشتیبان تحقیقاتی


برچسب ها
دوستان
ابزارک های وبلاگ