نقاشی های دیواری موسسه رازی- مطلب به روز شد- مصاحبه با جناب یوسف زاده ضمیمه شد

پروژه نقاشی های دیواری موسسه رازی

مبلغ کل قرارداد: هنوز مشخص نیست

تیم اجرایی: 3 نفر

 موسسه پیمانکار : موسسه خدمات تبلیغاتی شهروز صادق زاده

هنرمندان : اساتید محترم جناب آقایان محمود و جواد یوسف زاده

 

 

مصاحبه با هنرمند محترم جناب اقای استاد جواد یوسف زاده

بعد از چند روز انتظار و با هماهنگی قبلی بالاخره فرصتی فراهم شد تا با جناب استاد جواد یوسف زاده هنرمند محترم و خالق نقاشی های دیواری موسسه رازی ملاقاتی داشته باشیم. سبک جلسه به صورت مصاحبه بود و جناب دکتر دریایی نیز در این مصاحبه به من کمک کرد. تقریبا همانطور که ایشان صحبت کردند سعی کردیم گزارش را تنظیم کنیم تا حال و هوای مصاحبه حفظ شود. البته برخی مطالب مرتبط با هم را در ویرایش کمی جابجا کردیم تا پیوستگی مطالب حفظ شود.

در حین مصاحبه مستقیما به یاد زمان جنگ، فعالیت در بسیج محله، نقاشیهای دیواری دوستان بسیجی که برخی از آنها به شهادت رسیده اند، آثار مرحوم استاد کاظم چلیپا، نقاشی های هنری بر روی دیوارهای شهرهایی که در مسیر کاروانهای اعزام به جبهه قرار داشتند، نمایشگاههای بسیج در مساجد و خیلی اتفاقت دیگر افتادم. خدا ما را به برکت و پاکی برادرانمان و دوستانمان و  شهدای جنگ  و بخصوص هنرمندان عرصه دفاع مقدس و مرحوم شهید آوینی بیامرزد و بهشت برین و زیبا را جایگاه ما و آنها قرار دهد...انشاء الله

متولد 1352 در شهر کاشمر---کارشناس گرافیک...فارغ التحصیل فوق ممتاز انجمن خوشنویسان ...در فرهنگسرای شیخ هادی و چند آموزشگاه خصوصی کار آموزشی دارم و چند کلاس خوشنویسی....  من نقاشی را در دوره نوجوانی در زمان جنگ شروع کردم. داییم خوشنویس بود در سپاه. ما عکسهای شهدا و ...را می کشیدیم. بعد درهمین رشته تحصیل کردم  و به علاوه تجاربی در موسیقی و سینما وتئاتر و ...

برادرم محمود که در نقاشی های موسسه به من کمک کرده نیز نقاش است و زیر نظر استاد کاتوزیان و بیگی کار کرده است..فوق دیپلم نقاشی است و 18 سال به صورت حرفه ای کار نقاشی کرده است

 

پیشینه دیوار نگاری نگاری و نقاشی های دیواری در ایران  خیلی طولانی است مثل آثار باقی مانده در بیستون و تخت جمشید

در بعد رنگ از 100 سال قبل در باغ فین کاشان یا کاخ گلستان اثاری ایجاد شده است

یا حرم حضرت معصومه در حدود  120 تا 150 سال قبل

در سالهای اخیر بیشتر توجه شده. در کشورهای اروپایی این نقاشی جزوی از زندگی مردم است ودر تمام دیوارهای شهر دیده می شود

در ایران در 30 سال اخیر بیشتر به صورت پورتره  بود

اولین نقاشی دیواری در ایران به عصر نوسنگی بر می گردد ...در کوهدشت لرستان دره میرملاس آثار نقاشی از نیاکان ما باقی مانده متعلق به  8 هزار سال  قبل از میلاد مسیح. موضوع نقاشی شکار حیوانات است با رنگ اخرایی ... قبل از انقلاب نیز یک تبلیغ کوکاکولا بود در میدان عشرت اباد ( سپاه فعلی)

بعد شهرداری همت کرد و کار توسعه یافت .الان نقاشی ها بر مبنای تاریخ محله یا فضای نقاشی است.

مراحل انجام کار: معمولا اول عکاسی صورت می گیرد ، بعد طراحی بوسیله گرافیستها و طراحها و نهایتا نقاشیهای دیواری انجام می شود

الان از نقوش هندسی خیلی استفاده شد و البته بعد رنگ خیلی مهم است مثل حالت  حالت سه بعدی اشیاء

ما هنوز در سطح جهانی مطرح نیستیم

نقاشی قهوه خونه ای خاص است و موضعات خاصی دارد مثل سقاخانه ---بیشتر روی کربلا و حماسه های شاهنامه است.در اینجا بحث پرده خانی مطرح است و مرشدها نقش مهمی دارند

آقای زنده رودی پایه گذار مکتب سقاخانه در سال 1340 بوده اند

نقاشی دیواری به صورت خاص تدریس نمی شود ولی نقاشی های دیواری سقاخانه ایدر کلاسها به صورت فرعی بحث می شود

نخستین بار هنرمند ارجمند جناب آقای ایدین اغداشلو با  کمک  شهرداری در ناصر خسرو یک کار انجام دادند ولی اساتید مطرح کشور خیلی جذب این کار نشده اند . ...الان نقاشی های دیواری اجرایش دست آدمهای سطح پایین می افتد وبعضا رشته شان هنری است...  الان با توجه به اکسپوها و حراجی ها، اساتید طراز اول  هنرمندان مطرح ترجیح می دهند در اتلیه خودشان کار کنند و در جایی خاص مطرح شود و صد سال بماند نه روی یک دیوار که زود از بین برود و بهمین خاطر این توقع که ما هم مثل روم باستان هنرمندانی مثل میکل آنژ داشته باشیم که در مکانهای عمومی نقاشیهایی را بکشند و همگان ببینند زیاد برآورده نمی شود

 

40 تا طرح دادم به جناب اقای  سهیلی فر ...اینها کارهای رئال هستند که فرقی به حالشان نمی کنند که شرکت چه کاره باشد...همه ادمها از اینها خوششان می اید..اگر موسسه بخواهد بر مبنای ماموریت خودش کار کند تاثیری ندارد زیرا پرسنل همه روزه با این المانها سروکار دارند...

ما معمولا بیوگرافی سازمان را می خوانیم  و سپس بر اساس آن شروع به نقاشی می کنیم..من در اینترنت جستجو کردم و کمی خواندم...به جناب سهیلی فر گفتیم که اگر می خواهید موضوعاتی بر مبنای ماموریت و خواست موسسه بکشیم باید  باید ده تا موضوع بدهید..عکاسی شود...کار گرافیکی شود توسط نقاش و سپس ما آنها را اجرا کنیم...

99 درصد کسانی که کارهای ما را در رازی دیده اند از آن استقبال کرده اند ولی برخی افراد هم گفته اند که اینها مهد کودکی است.. البته باید سواد بصری داشت تا کارهای تخصصی را فهمید ..در مهد کودک از گل افتابگردان استفاده می شود ولی این مخصوص مهد کودک نیست بلکه همه جا قشنگ است.

.شعار نویسی ها فضای هنری را از بین می برد.خطاطی های جلوی مسجد نوعی دیوار نویسی است

اینجا من فقط مجری هستم نه طراح...این دو جداست و هر کدام یک کار متفاوت است

نقاشی های تهران عمدتا رنگهای مرده است ولی ما سعی کرده ایم از رنگهای شاد استفاده کنیم

برای برخی آثار مثل پورتره نیاز به فضا سازی است

کاری که الان دارد انجام می شود کار خوبی است و باید در همه سازمانها تکرار شود..در سایپا روی دیوارها گلدان و ابشار و منظره نقاشی می کردیم که خیلی برای پرسنل آنجا خوب بود

شاداب سازی و زیبا سازی خیلی برای افزایش بهره وری خوب است و انرژ‍ی بخش است

من صبحها گلها را لمس می کنم و تنه درختان را..و از این حال الهام میگیرم و حس خوبی به من می دهد..

یک هنرمند باید این حس را با آثار خودش منتقل کند

توصیه می کنیم در مسیر زندگی خودتان تغییرات را مد نظر قرار دهید..زیبا سازی کنید..المانهای اطراف خودتان را عوض کنید ...

/ 0 نظر / 219 بازدید